viernes, 1 de octubre de 2010

SAUDADE

"AMIGOS DE LA GAITA GALLEGA" nació de la mano de su fundador Carlos SUAREZ COUTO arropado por un reducido grupo de amigos, el 17 de Julio de 1.962.
La sociedad nacía con fines muy señalados y ambiciosos : uno, crear un Grupo de GAITERAS (que fué el primero de los surgidos en Galicia y para lo que Carlos se apoyó en su hermano AMANDO y en el Gaitero PRIMITIVO DIAZ, que fue Conocido como "As Meniñas de SAUDADE").

Aunque realmente el grupo Saudade nace en el año 1960 y comienza a actuar en ese año en visperas de la Xira de Sta. Cruz y asi está documentado.

Susana Seivane contaba en una entrevista: "Había mujeres que tocaban la gaita, lo que pasa es que había pocas porque en aquellos momentos hasta estaba mal visto que los hombres lo hicieran. Se decía de ellos que eran locos y que no tenían otra cosa que hacer. Era la visión de las clases nobles, porque para el pueblo el gaiteiro siempre fue una figura muy respetable. Lo cita muchas veces Rosalía de Castro. Era un personaje intocable, muy respetado y con fama de ligón. Imagínate que, en una sociedad mucho más machista que la de ahora, vieran a una mujer tocando la gaita. De hecho ha habido casos de mujeres que lo hacían a escondidas porque se decía que esa casa estaba embrujada. En los años 50 se formó en Galicia la primera banda de gaitas formada exclusivamente por mujeres. Fue en Ribadeo y la banda se llamaba Saudade. Mi abuelo me ha contado que él iba a muchas romerías y fiestas con su grupo y que de aquella se empezaba a correr la bola de que todos los gaiteiros iban a ver a las gaiteiras de Ribadeo"
Entre los socios de Atalaia están componentes del grupo Saudade y en un principio  fueron siete: Teresa Amor Simon, M Dolores Ponte Forés, Elena Fernández, M Carmen Carnota López, Conchita Redondo Lastra, María Cubero Loredo y Teresa Rodríguez Ruiz. Amando Suárez retrata a estas siete gaiteiras del principio (Llegaron a ser más) en un cuadro que sirvió para financiar el monumento al Gaitero erigido en Santa Cruz en 1965. Se vendió al Museo Provincial de Lugo. Componía para ellas Amadora Suárez Couto. Su instructor era Primitivo Díaz Pérez

La indumentaria que usaban era tipica ribadense del s. XVIII, para confeccionar los trajes se documentaron en la Real Academia Gallega, en el Ballet Gallego de La Coruña y en cuadros del pintor ribandense Fierros y dirigió la confección doña Matilde García de Parees.Fueron financiados por los hermanos Suárez Couto
Cuando en el 80 se habla de primera mujer gaiteira en relación con C. Pato o S. Seivane se olvidan de la historia y de que las primeras mujeres gaiteiras en Galicia, en España y probablemente en Europa fueron el grupo Saudade de Ribadeo. "En Europa so estabamos nos e unhas escocesas" lembra Conchita Redondo (El Progreso viernes 2 de febrero de 2001)
Inauguraron el ferrocarril de la Costa y el primer barco de Pescanova en Vigo, las filmaron en Betanzos para la Pelicula Asi es Galicia (Dirigido por Santos Nuñez, 1964 Documental Guiño también en Galicia Insólita, también aparecieron en el NO DO . Estuvieron en el Gran Teatro de Lisboa y en la televisión portuguesa y recorrieron Galicia y Asturias.
En 1997 y a raiz de su aparición en la Televisión de Galicia, Saudade volvió a desfilar por las calles ribadenses con la Cabalgata de Reyes

Las gaitas las habían construido en acreditados talleres de la Diputación lucense.
Y el repertorio que las gaiteras interpretaban está basado en el cancionero que publicó la Diputación Provincial de Pontevedra.






POESÍAS DEDICADAS AL GRUPO SAUDADE:
Pr´a Agrupación de Gaiteiras "Saudade" de Ribadeo con fonda admiración


Dixéronse os paxariños:
-"Vamos tocar un concerto
c´os nosos millores cantos
e os nosos sons gasalleiros?
-Vamos xa- se contestaron-
pra que os espallen os ventos!".
Comezóu a cotovia
c´os seus soaves arpexios;
entonou o reisiñor
ps seis ,aos rocps acentos;
larapetou a anduriña;
asubiaron os merlos;
axudaron c´os seus trios
os pardillos e xilgueros...
e en fin; cada un ensayou
os seus cantares mais belos,
froamdno unha sinfonia
d´os mais diviños gorxeos,
tan vibrante e sonorosa
qu´enchian o espazo inmenso...
Pro, de repente calaron;
fixose un fondo silenzo,
e escoitaron con arroubo
de donde viñan os ecos
d´un canto moito mais lindo
e moito mais feiticeiro
 que aquel qu´eles entoaban
con tanto gozo e contento.
Enmudeceron de pasmo;
calaron c´os seus gorxeos
cando ouviron as gaiteiras
d´o grupo de Ribadeo
desfrecando brandas notas...
¡Ay! ¡Que afinación! ¡ Que dedos
sobr´o punteiro d´a gaita
marcando ternos arpeixos!
¡Que gracia de tamboril!
¡Que repicar de pandeiro!
¡Que galanas cos seus traxes!
¡Que camiñar con salero!
-¡Ouh -dixeron os paxaros-
c´o noso canto calemos,
que millor o fan co as gaitas
as nenas de Ribadeo,
 e escoitemos, caladiños,
este subrime concerto,
que parez que o estan tocando
os anxeliños d´o ceo!

CARMIÑA PRIETO ROUCO
Villalba (Galicia) 1962
¡Candorosiñas gaiteiras¡
¿que foi o que me fixestes
cand´a tocar vos puxestes
en Lugo n´aquelas feiras?
Non saín das vosas veiras,
y as dores dixen... ¡rabeade!
pois sestaron c´a bondade
d´aquel voso frolear:
Que amis qu´as gaitas tocar,
era facerlles falar
¡n´o meigo son, d´a "Saudade"!

¡Erais rango e señorio,
pol-as ruas as primeiras!
resoltas, tan falangueiras,
novas, de poxante brio;
n´o Lugo d´aquel estio
que tiña tempo d´enfade,
non quedou crego nin frade
sin oirvos frolear :
Que mais que as gaitas tocar
era facerlles falar
¡ n´o meigo son, d´a "Saudade"!

¡Fostel a envidia d´as rosas,
qu´o seu perfume deixabais
o pasar! ¡ y ´e que levabais
anxel d´as mariñas nosas!
¡Zalameiras e misoas,
solemnes pol o paseo,
con embruxe con recreo
n´aquel voso frolear:
Que mais qu´as gaitas tocar
 era facerlles falar,
¡Gaiteirias de Ribadeo!

Todo Lugo voso lado
veciños e forasteiros
revoltos cos extranxeiros
non daban de vos falado;
 atentos o ben levado
compás dás alboradiñas
cantos facendose siñas
d´aquel meigo frolear:
Que mais que fora tocar
era facerlles falar
as gaitas, ¡miñas ruliñas!

Sedans que de cor dourado
campaban n´as vosas faldas,
dand´as mais ricas fidalgas
de menos o voso lado.
Vendo tal lux´e tocado
en cousa non esperada,
dinme c´a yalm´arroubada
n´aquel meigo frolear:

Que mais qu´as gaitas tocar
 era facerlles falar,
¡as gaitas y - a pandeirada!

Cal princip´agasaxado
quedei de vosoutras ¡nenas!
fuxiron de min as penas
y o mal que tenm ´aqueixado
O voso lado encantado
vendovos tan feiticeiras
gustei de oirvos rideias
n´aquel meigo frolear:
Que mais que fora tocar,
era facerlles falar
as gaitas, ¡miñas gaiteiras!

FAUSTINO PULPEIRO ACEBO
Dend´Araena. Xaneiro de 1967






La gaita ha sido un instrumento tradicional, distribuido por numerosos países de todo el mundo, incluyendo la península de Escandinavia, las Islas Británicas, los Países Bajos, Francia, la Península Ibérica, la Península Itálica, los Balcanes, el norte de África, Turquía y Oriente Medio. Aunque existen posibles referencias literarias en textos latinos, las primeras representaciones europeas se remontan a la Baja Edad Media.
La gaita como instrumento popular pasa, a lo largo de la historia, por distintos avatares, desde estar condenada por la Iglesia, a tener presencia en todos los acontecimientos sociales y litúrgicos
 ROSALIA DE CASTRO E A GAITA:
E si na gaita sopraba
Era tan dulce soprar,
Que ven fixera en cantar
Aló po la mañanciña,
Con esta miña gaitiña
As nenas ei d' engañar


Gaitiña, gaita gallega,
Xa non m' alegras dicindo:
Muiñeira! muiñeira!
En tanto un choro soave,
Sentir no espaço se deixa,
Tal como gaita, tocada
Nun-h' alborada serena,
Tal como lexana frauta,
Cand' ó sol no mar se deita
Cuyo son nos tray ó vento
C' os cheiriños da ribeira.
Cuando la gaita gallega
el pobre gaitero toca,
no sé lo que me sucede
que el llanto á mis ojos brota.
Ver me figuro á Galicia
bella, pensativa y sola,
como amada sin su amado,
como reina sin corona.
Y aunque alegre danza entone
y dance la turba loca,
la voz del grave instrumento
suéname tan melancólica,
á mi alma revela tantas
desdichas, penas tan hondas,
que no sé deciros
si canta ó si llora.



Cand' este cantar, poeta,
Ná lira xemendo entonas,
Non sei ó que por min pasa
Qu' as lagrimiñas m' afogan;
Qu' ante de min cruzar vexo
A virgen-martir qu' invocas,
Cós pes cravados d' espiñas
Cás mans cubertas de rosas.
En vano á gaita tocando
Un-h' alborada de groria
Sóns pó-los aires espalla
Que cân nas tembrantes ondas.
En vano baila contenta
Nas eiras á turba louca,
Qu' aqueles sons tal m'afrixen,
Cousas tan tristes me contan,
Qu' eu podo decirche
Non canta que chora.
(...) E cando á gaita gallega
Aló nas Castillas oyas,
O teu corazon pergunta,
Veras que che di en resposta
Qu' a gaita gallega
Non canta que chora.







NOTA: Desde Atalia pedimos para el primer grupo de gaiteras ya que solo mujeres lo componían, el  nombre de una calle o plaza .
La petición fue llevada al Consejo de la Mujer con apoyo de otras Asociaciones con las que habiamos contactado previamente y con las que colaboramos en varios temas (Asoc Amas de Casa, Viudas, O Cantal de Rinlo, A Mariña-Cogami, CGT)
Se pedia desde Atalaia, siguiendo una propuesta del Consejo Sectorial de la Mujer , que se les pusiera a calles de Ribadeo los nombres de Ernestina Mansilla Jimenez, de Amadora Suárez Couto y Hermanos y del Grupo As Meniñas de Saudade





LA COMARCA





AS GAITEIRAS DE SAUDADE" merecen que Ribadeo teña unha rúa co seu nome


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